De tandarts maakt röntgenfoto’s omdat hij hiermee onder de vullingen en tussen de tanden en kiezen kan kijken en op die manier kan vaststellen of er hier tandbederf aanwezig is. Ook kan hij zien hoe het kaakbot eruit ziet en of er nog bijvoorbeeld verstandskiezen of ontstekingen in de kaak aanwezig zijn. Röntgenfoto’s kunnen ook behulpzaam zijn bij het vaststellen van de mate van afbraak van het kaakbot bij tandvleesziekten.

Soorten röntgenfoto’s

Bite-wings zijn kleine overzichtsfoto’s van de kiezen van uw gebit. De tandarts maakt twee foto’s: één links en één rechts. Op deze foto is het kroongedeelte van de kiezen te zien, dat wil zeggen het gedeelte dat u zelf ook in de mond kunt zien. Bite-wings worden gemiddeld eens in de drie jaar gemaakt, afhankelijk van de gezondheidstoestand van het gebit en de leeftijd van de patiënt. De meest toegepaste overzichtsfoto van de kaken is het orthopantomogram oftewel het OPG. Deze foto worden gemaakt om in één keer een overzicht te krijgen van alle tanden en kiezen in de boven- en onderkaak. Zo’n foto kan nuttig zijn als de tandarts bijvoorbeeld in verband met uw gezondheidssituatie wil weten of er zich ontstekingen aan de wortelpunten bevinden. Naast normale röntgenfoto’s maken wij ook gebruik van zogenaamde dental scans. Dit is een modern hulpmiddel om behandel plannen mee te kunnen maken.

Verzekering en kosten

Bite-wings en OPG’s worden altijd door uw verzekering gedekt. De vergoeding van een dental scan is afhankelijk van uw  individuele verzekeringsmaatschappij.

• Bite-wings vanaf €30
  • Orthopantomogram (OPG) vanaf €66